Нагласи на българите към летния туристически сезон (юни 2019)
Малко над 2 милиона и 300 хиляди са пълнолетните граждани, планиращи почивка това лято. Над половината от планиращите (54%) ще почиват у нас, а приблизително една трета (32%) в чужбина. Гърция и Турция са фаворитите на българите като дестинации за почивка в чужбина през лятото.
43% от пълнолетните българи планират да почиват това лято. Малко над половината (53%) са тези, които не планират почивка това лято, а едва 4% са тези, които не могат да преценят или все още не са решили. В демографските разбивки ясно личи, че младите и живеещите в Столицата са в най-голяма степен планиращи почивка – близо три четвърти от 18-29 г. и две трети от тези на възраст между 30 и 39 години. Противоположна е тенденцията, която регистрираме при най-възрастните групи и живеещите в селата, което е обяснимо с по-трудната мобилност, по-ограничените финансови възможности и здравословното им състояние.
Основната причина сред посочилите, че не планират да ходят на почивка това лято, е липсата на финансови възможности (62%), като тук се регистрира и динамика спрямо образователния статус – живеещите в Столицата и тези с висше образование в най-малка степен изтъкват финансовия аргумент. Приблизително една пета (19%) от българите, които не планират почивка това лято, декларират, че не са почивали лятото през 5-10 години. Същият дял са и тези, които споделят, че не са ходили на почивка през лятото повече от 20 години, като спрямо възрастовите разбивки, си личи, че това са в най-голяма степен хората на възраст над 70 години.
Над половината (54%) от планиращите почивка това лято, посочват българското Черноморие като предпочитана дестинация. Приблизително една трета от планиращите предпочитат да изкарат лятната си почивка в чужбина. За 16% от планиращите пък водеща опция през лятото е почивка в планината.
Очаквано за планиращите да ходят в чужбина на почивка това лято, най-предпочитано място е Гърция (57%), следвана от Турция с 29%. Близостта на двете ни съседки е едно възможните обяснения, като не е за подценяване и предлагането на икономически изгодни оферти, което засилва интереса на нашите съграждани. Всеки трети от планиращите да почиват в чужбина, посочва, че основната причина са по-добрите ценови оферти, а приблизително всеки четвърти (24%) споделя, че е заради по-качествените туристически услуги.
Сред деклариращите, че планират почивка това лято на българското Черноморие, категоричен фаворит за две трети (66%) е южното ни Черноморие, а за приблизително една пета (19%) това е северната част.
65% от българите, плануващи почивка, декларират, че ще почиват със семейството им. Прибилизително една трета (31%), споделят, че ще отидат на почивка това лято с приятели.
Повече от половината българи, които възнамеряват да почиват това лято, споделят, че започват да търсят оферти за настаняване по-малко от 2 месеца преди самата почивка. Едва 16% от българите започват да търсят оферти за настаняване повече от три месеца преди самата почивка, а 19% стартират тази дейност между 2 и 3 месеца предварително.
За малко над една четвърт (28%) „курортът/ самото място“ е водещ критерий при плануване на почивката им. Вторият водещ мотив за избор е цената на нощувките – 20%, а наличието на ол инклузив пакети е водещо за избора при 12% от планиращите. Цената на нощувките е в най-малка степен водеща като мотив за живеещите в София, което е обяснимо с оглед на по-високите доходи в Столицата. 8% от планиращите, споделят, че се водят от това да е „тихо и спокойно“. Спрямо възрастовите категории се отчита, че „тишината и спокойствието“ са водещи критерии най-вече при хората над 60 години.
44% от българите, планиращи да почиват това лято, са на мнение, че през последните години България става по-добро място за летен туризъм, а 17% са на мнение, че става по-лошо място. Малко над една четвърт (26%) от българите, планиращи почивка това лято пък са на мнение, че няма промяна в условията за летен туризъм в България.
42% от българите, планиращи почивка това лято, са на мнение, че българските туристи, в сравнение с чуждестранните, не са еднакво обслужвани и не получават същото качество. 44% са на противоположното мнение и смятат, че са еднакво обслужвани.
„Тренд“ носи отговорност за данните и интерпретацията, публикувани на сайта и официалната си страница във Фейсбук, но не и за по-нататъшното избирателно публикуване или интерпретиране от трети страни.